Masalah
Pengangkutan Awam di Negara Kita
Pengangkutan
awam merupakan salah satu pengangkutan yang amat penting di negara kita. Namun
begitu, masih banyak kelemahan yang kerap menjadi sungutan orang ramai.
Terangkan
kemelut yang melanda sistem pengangkutan awam di negara ini.
Dalam
sistem perhubungan, pengangkutan awam menjadi pilihan orang ramai untuk
bergerak dari satu destinasi ke satu destinasi yang lain. Sistem pengangkutan
ini turut menjadi pilihan golongan marhaen khususnya bagi mereka daripada
golongan masyarakat pertengahan dan yang kurang berkemampuan. Rangkaian
pengangkutan awam di negara kita adalah seperti pengangkutan bas awam, teksi,
Sistem Transit Tren Ringan (LRT), monorel dan sebagainya. Memang sudah banyak
usaha yang dilakukan untuk menyatukan semua perkhidmatan ini tetapi kejayaannya
masih jauh lagi ibarat hidup segan, mati tak mahu.. Oleh itu, pelbagai
kemelut yang melanda sistem pengangkutan awam negara kita harus difahami untuk
menangani masalah yang sudah berlanjutan sekian lama.
Sudah
pasti dilema utama yang dihadapi oleh masyarakat terhadap sistem pengangkutan
awam kita ialah kos atau tambangnya yang agak mahal. Kadar tambang
terutamanya bagi penumpang teksi dan LRT adalah dianggap mahal terutamanya bagi
mereka yang berpendapatan rendah serta menghalang mereka daripada menggunakan
sistem pengangkutan itu dengan lebih kerap. Keadaan ini menyebabkan jumlah
pengguna pengangkutan awam terutama LRT agak kurang dan tidak menyeluruh.
Kebanyakan daripada mereka hanya menggunakan pengangkutan awam hanya apabila
terdesak atau hanya untuk ke pejabat sahaja. Jadi, kemelut utama ini harus
diselesaikan oleh kerajaan jika mereka mahu melihat rakyat negara ini
berduyun-duyun menggunakan pengangkutan awam tersebut.
Selain
itu, kemelut pengangkutan awam ini turut dikaitkan dengan amalan pengurusannya
yang tidak cekap. Masyarakat menganggap sistem pengangkutan awam
terutamanya bas awam tidak boleh diharap dari segi ketepatan waktu operasinya.
Kelewatan bas kerap berlaku dan tidak mengikut jadual perjalanan yang
ditetapkan. Hal ini menyebabkan masyarakat sukar untuk merancang dan menjangka
tempoh perjalanan yang bakal mereka hadapi. Masalah kelewatan sampai ke tempat
kerja menjadi isu utama akibat kegagalan pihak pengurusan mengatasi masalah
tersebut. Masalah penjagaan bas awam, LRT dan teksi turut dikatakan termasuk
dalam kategori yang mengecewakan kerana penyelenggaraannya yang tidak
menyeluruh. Oleh itu, masyarakat bukan sahaja kecewa melihat kegagalan
pengangkutan awam mematuhi jadual perjalanan malah pada masa yang sama
kegagalan untuk menjaga kualiti perkhidmatan pengangkutan awam turut dirasai.
Kita
juga sering terdengar rungutan orang awam yang mengatakan bahawatumpuan
perkhidmatan awam di negara kita tidak menyeluruh.Kemudahan stesen LRT
umpamanya hanya terletak di kawasan tertentu yang kadang-kala menyukarkan orang
ramai tiba ke pejabat. Hal ini bertambah rumit kerana masalah kekurangan
pengangkutan tambahan atau “fider bus” di kawasan itu. Kalau anda sering
menggunakan pengangkutan awam sudah pasti anda akan menghadapi masalah untuk menukar
sistem pengangkutan, contohnya di antara stesen monorel dengan stesen LRT atau
di antara stesen bas dengan stesen monorel. Hal ini menyebabkan penjalanan
penumpang terganggu kerana terpaksa beratur untuk membeli tiket sebelum menaiki
pengangkutan awam yang lain pula. Dalam era globalisasi yang mengutamakan
kepantasan, sudah pasti keadaan ini dianggap merumitkan kehidupan masyarakat.
Maka, satu sistem tiket yang bersepadu harus diadakan oleh kerajaan sebelum
kemelut ini menjadi semakin rumit untuk diselesaikan.
Malah,
pengangkutan awam turut turut terjejas akibat tindakan segelintir pekerja
mereka seperti pemandu teksi dan pemandu bas yang tidak sopan ketika
memandu. Sering kali masyarakat mengadu kerakusan pemandu pengangkutan
awam di jalan raya yang dibuktikan oleh meningkatkan kemalangan yang melibatkan
pengangkutan awam ini. Sikap tidak prihatin mereka ini telah memberi satu imej
negatif kepada semua pekerja yang bekerja dalam sistem pengangkutan awam negara
kerana seekor kerbau membawa lumpur, semuanya terpalit. Ada di antara
mereka yang masih mengamalkan sikap ingin menjadi sang juara di jalan raya. Hal
ini bukan sahaja membahayakan penumpang kenderaan tersebut malah pada masa yang
sama turut membahayakan keselamatan pengguna jalan raya yang lain. Justeru,
semua pekerja pengangkutan awam harus diberi satu kursus untuk memastikan
mereka lebih mesra pelanggan dan bukannya dibenci oleh pelanggan serta
masyarakat awam yang lain.
Banyak
juga aduan yang sering kita baca di dada-dada akhbar mengenai rungutan orang
awam tentang kekurangan tempat letak kereta di stesen LRT dan
komuter. Hal ini berlaku kerana kurangnya perancangan yang teliti sebelum
projek tersebut dilaksanakan. Kelemahan ini bukan sahaja menyukarkan orang
ramai meletakkan kenderaan mereka malah menghalang orang ramai untuk menaiki
kemudahan awam tersebut. Di beberapa buah stesen komuter dan LRT di ibu kota
Kuala Lumpur umpamanya, kekurangan tempat untuk meletakkan kenderaan
menyebabkan orang ramai meletakkan kenderaan mereka sesuka hati atau di
tepi-tepi jalan. Hal ini bukan sahaja menyebabkan berlakunya kesesakan malah
kadang-kala boleh menyebabkan berlakunya kemalangan. Lebih malang pula, ada
sebahagian kenderaan tersebut turut di saman oleh pihak polis biarpun masalah
ini timbul akibat kelemahan pengurusan terbabit. Jelasnya, rungutan pengguna
pengangkutan awam tersebut perlu ditangani dengan baik agar pengangkutan awam
di negara kita tidak menjadi “indah khabar dari rupa”.
Kesimpulannya,
masalah pengangkutan awam di negara kita amat perlu diambil berat oleh pihak
yang terbabit. Sekiranya perkara tersebut masih terus didiamkan tanpa sebarang
tindakan, kita bimbang hasrat kerajaan untuk menjadikan pengangkutan awam
sebagai salah satu pengangkutan utama di negara kita akan terkubur. Kesungguhan
pihak kerajaan untuk mengambil langkah awal dalam menangani masalah ini amat
ditagih dan pihak berwajib tidak harus bertindak hanya apabila isu itu menjadi
tatapan masyarakat dalam media massa negara. Ibarat menarik rambut di
dalam tepung, rambut jangan putus, tepung jangan berselerak. Masalah ini
harus ditangani dengan bijaksana. Mungkin sudah sampai masanya kerajaan
bertindak tegas dalam kemelut ini dan bukan bersikap “sudah terhantuk baru
terngadah”.
.